Opublikowany przez: Kasia P. Źródło artykułu: Strefa Psyche SWPS>> 2015-07-21 12:50:03
Czy otwarte krytykowanie jest dobrą praktyką? Na pewno warto każdorazowo zauważać wymagające korekty zachowania, ale nigdy nie dyskredytować jednego pracownika na forum. Celem krytyki jest zmotywowanie pracownika do lepszych działań i zmian ku dobremu, a nie poniżenie czy wpędzenie w poczucie winy. Krytyka ma być dla pracownika prezentem, umożliwiającym mu skorygowanie złego toru działania, który obrał i uniknięcie katastrofy. Dając prezent zwykle mamy dobre intencje…
Sposobu przeprowadzania cyklicznych ocen pracowniczych nie da się nauczyć na pamięć. Z czasem można nabrać doświadczenia, ale za każdym razem należy odpowiednio się przygotować: dobrać siłę argumentów, ton głosu, przywołać odpowiednią liczbę szczegółów albo podkreślić konsekwencje. Każda osoba wymaga odpowiednio spersonalizowanej formy komunikacji – od aluzji do półtora godzinnego wykładu, aby poczuła wagę problemu, przyjęła go, a nie z założenia odrzuciła.
4 najczęściej popełniane błędy pracodawców:
1. Nagromadzenie problemów – nie informowanie pracownika na bieżąco o jakości jego pracy może skutkować buntem lub depresją.
2. Uwypuklanie negatywnej informacji zwrotnej – marginalizowanie pozytywnej oceny pracownika źle wpływa na jego motywację do pracy.
3. Niedostosowanie komunikatu do odbiorcy
4. Polityka „niezapowiedzianej kartkówki” – ocena pracownicza jest pretekstem do złapania osoby „na gorącym uczynku”, nie jest poprzedzona informacją, co będzie podlegało ocenie
A co jeśli firma nie ma oficjalnego systemu oceniania pracowników? Warto wprowadzić chociażby „spotkania rozwojowe”. Każda regularna forma jawnej wymiany informacji pozytywnie wpływa na pracę jednostki i jej zespołu. Porównując pracę współpracowników każdy wie, co należy robić i jaka droga prowadzi do sukcesu – awansu, podwyżki, pochwały, samodoskonalenia i świadomie dąży do rozwoju własnego i firmy. Wie też, że jeśli zboczył z kursu, ktoś inny zwróci mu na to uwagę, zanim dojdzie do katastrofy. To buduje poczucie bezpieczeństwa, dzięki temu łatwiej jest się zaangażować, wziąć odpowiedzialność za zadania i dbać o ich wynik.
Czytaj więcej na blogu Strefa Psyche SWPS>>
Autorka:
dr Paulina Sobiczewska – kierownik SWPS Training, psycholog,
Pokaż wszystkie artykuły tego autora
Stokrotka 2015.07.28 21:48
Nie ma nic gorszego niż milczący szef.. albo gaduła..
Nie masz konta? Zaloguj się, aby pisać swoje własne artykuły.